دستورالعمل عرضه و‌ فروش بلیت اربعین ۱۴۰۳

یا احترام؛ پیرو بخشنامه شماره ۲۴۱۲۰۳۱۹۸۱۴ مورخ ۱۴۰۳٫۰۵٫۰۱ در خصوص اعلام برخی از شرایط عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ و با عنایت به تسهیل دسترسی متقاضیان به بلیت و ضرورت حذف نقاط آسیب پذیر شبکه عرضه و فروش بلیت هواپیما با هدف سوء استفاده سوداگران به قصد کسب مال نامشروع از افزایش تقاضای زائران معزز به انجام پرواز به عتبات عالیات در بازه زمانی اربعین ۱۴۰۳ بدینوسیله ضرورت دارد کلیه شرکتهای هواپیمایی ضمن نظارت کامل بر زیر مجموعه خود تمهیداتی اتخاذ نمایند که مانع از ورود دلالان و سوداگران به کانال تامین بلیت اربعین گردند در این راستا انجام اقدامات حداقلی ذیل الزامی است:
 کلیه بلیتهای صادره تا قبل از تاریخ ۱۴۰۳٫۰۵٫۰۱ فارغ از محدوده نرخی آن برای انجام پرواز مطابق مشخصات بلیت معتبر میباشد. در صورت ابطال ارادی بلیت توسط مسافر مبلغ قابل استرداد تابع شرایط جرایم استرداد 
معتبر در زمان فروش و صدور بلیت میباشد. کلیه بلیتهای صادره از تاریخ ۱۴۰۳٫۰۵٫۰۱ تا پایان بازه زمانی اربعین سالجاری تابع ضوابط و شرایط اعلامی طی بخشنامه صدر الاشاره و من بعد از آن خواهد بود.

بهای بلیت در کلاس تجاری بیزینس کلاس در بازه اربعین سالجاری حداکثر ۷۵ و کلاس پریمیوم اکونومی حداکثر ۵۰ بیشتر از بهای کلاس عادی اکونومی) تعیین می گردد.

کلیه بلیتهای صادره شرکتهای هواپیمایی داخلی در بازه اربعین باید دارای کد مرجع یکتای سازمان (CAA) (Code باشند. صدور بلیط توسط شرکت هواپیمایی بدون الصاق كد يكتا بمنزله تخلف محسوب می شود و با متخلفین برخوردهای قانونی لازم صورت می گیرد.

فروش کلیه بلیت های بازه اربعین در کل کشور از طریق سایت رسمی شرکتها، دفاتر آنلاین فروش بلیط (OTA) و دفاتر خدمات مسافرت هوایی منتخب معرفی شده شرکتهای هواپیمایی به این سازمان طی نامه رسمی شرکتها صورت پذیرد.

 سایت فروش اینترنتی بلیت آن شرکت هواپیمایی که عموم افراد جامعه جهت ابتیاع بلیت خود به آن مراجعه می نمایند می بایست در تمام ساعات شبانه روز در دسترس باشد و قابلیت پردازش و انجام درخواست های صدور و ابطال بلیت را برای کلیه پروازهای معتبر در بازه زمانی اربعین ۱۴۰۳ را داشته باشد.

بصورت روزانه داده های فروش سایت خود را بمنظور کشف اطلاعات مشترک در خریدهای صورت گرفته مانند نام کاربری ، شماره تماس مسافر شماره کارت پرداخت کننده وجه و غیره را کنترل نمایید و با موارد مشکوک به دسترسی غیر واقعی به ظرفیت موجود پرواز راساً برخورد نموده و گزارش مربوطه به این سازمان منعکس گردد. لیکن اقدامات شرکت در این خصوص نباید موجب ابطال بلیت یا ممانعت از پرواز مسافر گردد.

 بصورت روزانه اطلاعات فروش بلیت موجود در سیستم رزرواسیون محدود به فروش بلیت بازه اربعین را استخراج و نگهداری نمایید تا در صورت درخواست این سازمان و مراجع قضایی یا انتظامی بدون فوت وقت در اختیار آنان قرار گیرد.

بازرسان این سازمان به صورت حضوری در فرودگاههای کشور و دفاتر فروش یا غیر حضوری از طریق رصد سایتهای فروش بلیت دریافت شکایت در سامانه حقوق مسافر سازمان با دریافت گزارشات نهادهای نظارتی نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام نموده و در صورت کشف تخلف نسبت به تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع قضایی مربوطه اقدام می نمایند ضرورت دارد جهت برخورد سریع و قاطع با متخلفین، کلیه روسای ایستگاهها و واحدهای مختلف معاونت بازرگانی آن شرکت همکاریهای لازم را با بازرسان معمول دارند.

درخواست صدور بلیت برای لیست مسافرین مامور به عتبات عالیات از سازمانها و نهادهای دولتی جهت انجام امور محوله در مدت ماموریت می بایست از طریق ارسال نامه با امضاء مقام سازمان ذیربط صورت گیرد.

 با هر گونه نمایش عرضه و فروش بلیط مسیر عتبات عالیات در بازه اربعین خارج از کانالهای تعیین شده برخورد. قانونی انجام خواهد شد. بدین منظور چنانچه متخلف از نمایندگان فروش شرکت هواپیمایی باشد کلیه مجوزهای فعالیت و کسب و کار وی با هماهنگی دستگاه صادر کننده مجوز مربوطه حسب مورد تعليق الغو می گردد و در خصوص آندسته از متخلفین که فاقد مجوز فروش از این سازمان می باشند، مراتب جهت برخورد قانونی به مراجع قضائی ارجاع خواهد شد.