هزینه سوخت هواپیماها از جیب اتوبوس‌سواران/ دروازه ورود و خروج هوایی ایران بسته است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران در واکنش اظهارات رئیس شرکت های هواپیمائی می‌گوید: «بخش خصوصی هستند اما هزینه سوخت آنها از جیب اتوبوس‌سواران داده می‌شود

دخالت دولت در تعیین قیمت بلیت هواپیما باعث می‌شود که اتوبوس‌سواران و قطارسواران نیز به سمت هواپیما بیایند. این بخشی از اظهارات رئیس شرکت هواپیمایی است که جنجال‌آفرین شد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: «بخش خصوصی هستند اما هزینه سوخت آنها از جیب اتوبوس‌سواران داده می‌شود. دروازه ورود و خروج هوایی ایران بسته است، اگر باز شود قیمت‌ها اینقدر گران نبود. فقط چهار ایرلاین خارجی در ایران فعالیت دارند.»

 

اظهارات رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی باز هم جنجال‌آفرین شد. این بار هم بحث بر سر قیمت بلیت هواپیما در ایران است .

عبدالرضا موسوی، در روزهای اخیر گفت که با فشار غیرقانونی به قیمت، بسیاری از مردم که تاکنون با اتوبوس، ماشین و قطار سفر می‌کردند، به سمت هواپیما روی می‌آورند. به گفته او با این کار تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد می‌شود.

 

مناقشات پیرامون قیمت بلیت هواپیما نه به امسال برمی‌گردد نه سال گذشته. سریالی‌ست که هر سال تکرار می‌شود. از یک سو برخی از مسافران آن را گران می‌دانند و از سوی دیگر انجمن شرکت‌های هواپیمایی آن را ارزان می‌دانند. طنابی که از هر دو طرف کشیده می‌شود. امسال هم قیمت بلیت ۲۹ درصد افزایش داشت. اگرچه این انجمن اعلام کرد که قیمت‌ها ارزان است و درخواست آنها افزایش بیشتر قیمت‌ بلیت بود ولی محقق نشد.

 

حالا با اظهارات عبدالرضا موسوی بار دیگر این موضوع مطرح می‌شود که قیمت‌ها ارزان است یا گران؟ او پیش از این در تیرماه سال ۹۲ هم با انتقاد از دخالت دولت در تعیین قیمت بلیت به تسنیم گفت که قیمت بلیت هواپیما با قیمت یک پرس چلوکباب برابری نمی‌کند و به همین دلیل هنوز جذابیت دارد.

 

برخی از کاربران فضای مجازی نیز به اظهارات او واکنش نشان دادند که استفاده از حمل‌ونقل هوایی مختص قشر خاصی نیست و این دیدگاه به نوعی طبقه‌بندی کردن خدمات عمومی است.

 

برای آنکه بدانیم قیمت بلیت هواپیما چقدر به نرخ واقعی آن نزدیک است، باید از چند بعد آن را بررسی کرد. برای مثال تعداد هواپیماهای فعال در خطوط هوایی ایران، کیفیت هواپیما، میزان تقاضای مسافران، خدمات ارائه‌شده و دسترسی ایرلاین‌ها به این بازار می‌تواند در تعیین قیمت بلیت موثر باشد. البته اگر شرکت‌های هواپیمایی نرخ آزاد را می‌خواهند.

حرمت‌اله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران می‌گوید: «هر فردی جلوی ملت ایران گردن‌کشی کند، لطمه آن را خواهد خورد. یک روز بگویند قیمت بلیت از یک پرس چلوکباب کمتر است و روز دیگر بگویند اتوبوس‌سوار به هواپیما می‌آید.»

 

او در واکنش به اظهارت موسوی می‌گوید: «شما بخش خصوصی هستید. به چه دلیل دولت از جیب مردم به شما یارانه دهد؟ تمام این اتوبوس‌سوارها هزینه بنزین شما را می‌دهند. هزینه سوخت هواپیمای شما کمتر از قیمت یک لیتر آب است.»

 

رفیعی ادامه می‌دهد: «اینکه می‌گویند قیمت بلیت را آزاد و گران کنند، به مصاحبه‌های قبلی خودشان نگاه کنند. قبلا می‌گفتند اگر یارانه سوخت را بردارید، صنعت هواپیمایی زمین می‌خورد. هر بار اظهارات مختلفی می‌کنند. مردم هشیار هستند و واکنش نشان می‌دهند. ما در این صنعت کار می‌کنیم. این اظهارات به کار ما هم آسیب می‌زند.»

برخی با انتقاد از اظهارات اخیر موسوی برای دخالت دولت در تعیین قیمت، استفاده این شرکت‌ها از تسهیلات دولتی را به میان آورده‌اند؛ از جمله استفاده از سوخت یارانه‌ای. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی هم در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «همین الان هم قیمت بلیت هواپیما گران است.»

 

او ادامه می‌دهد: «راهکار این وضعیت این است که دولت سوخت ارزان یا به عبارتی رایگان در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نگذارد. همچنین دولت اجازه دهد هواپیماهای عبوری که می‌توانند از آسمان ایران رد شوند، مسافر از ایران جابه‌جا کنند. بعد از آن ببینید قیمت‌ها تغییر می‌کند یا خیر!»

 

رفیعی می‌گوید: «اجازه دهند هواپیماهای کشورهای دیگر هم وارد آسمان ایران شوند. در حال حاضر چهار ایرلاین خارجی در ایران فعالیت دارند. بسیاری از مسافران ما به کشور واسط می‌روند و از آنجا به کشورهای دیگر می‌روند. دروازه ورود و خروج مسافر از/ به ایران بسته است.»

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران می‌گوید: «چه کسانی به دولت فشار می‌آورند که قیمت بلیت باید افزایش یابد؟ وقتی می‌گویند آزادسازی نرخ باید صورت بگیرد، یعنی عرضه و تقاضا، سرویس‌های ارائه‌شده به مسافران و وضعیت هواپیما باید تعیین‌کننده نرخ باشد.»

رفیعی می‌گوید: «بلیت هواپیمای برجامی که نو بود و وارد خطوط هوایی شد، با هواپیمای قدیمی ۴۰ سال پیش که مورد استفاده است، یک قیمت هستند. این هواپیماها را هم با تسهیلات ویژه وارد کرده‌اند. سوخت را هم که یارانه‌‌ای دریافت می‌کنند.»

 

او ادامه می‌دهد: «وقتی می‌گویند سه یا چهار درصد از مردم از ناوگان هوایی استفاده می‌کنند؛ در واقع یعنی شرکت‌های هواپیمایی از سوخت ارزانی که حق ۹۷ درصد مردم است، استفاده می‌کنند. مگر بخش خصوصی نیستند؟ چرا باید از تسهیلات ویژه دولتی برخوردار باشند؟ چرا همه مردم از این تسهیلات ویژه برای کارهایشان برخوردار نباشند؟ صنعت هواپیمایی، صنعت پیچیده‌ای شده که هر کسی نمی‌تواند به آن وارد شود.»

 

به طور کلی سوخت یارانه‌ای از آن دست مناقشات میان بخش خصوصی و دولتی است. اخیرا نیز بهزاد رحیمی، نماینده مجلس در این مورد به خبرگزاری مهر گفت: «صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریم فرسوده و دولت نیز ناچار به حمایت از این صنعت است. یکی از حمایت‌های دولت هم اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماهاست.»

 

او همچنین گفت: «اصلا منطقی نیست که سالانه ۱.۲ میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها دهیم.»

منبع: انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران

اخبار مشابه

دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز – مهر ماه 1402

دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز – مهر ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *